Het geheim van de Model 3

Elon Musk is een van ’s werelds meest inspirerende ondernemers. Na zijn successen met Zip2 en X.com (PayPal) heeft hij zich met Tesla in het elektrisch rijden en met SpaceX in de ruimtevaart gestort. Bij OTUA zijn wij erg enthousiast over Tesla, deze blog gaat over de Model 3 en de achterliggende strategie van deze betaalbare elektrische auto.

Eerst een korte geschiedenis, Tesla werd in juli 2003 opgericht, Musk werd in 2004 actief binnen het bedrijf. De Tesla Roadster is de eerste auto geproduceerd door het bedrijf (2008-2012), hiervan zijn er 2.500 verkocht in 31 landen. In Nederland waren dit 27 stuks.

Vervolgens is het bedrijf met de opbrengsten van de Roadster gaan investeren in de ontwikkeling en productie van de luxe sedan Model S. Er zijn van de Model S onderhand al meer dan 200.000 stuks zijn geleverd. Om een andere doelgroep aan te spreken heeft het bedrijf er voor gekozen om ook een luxe SUV te gaan produceren, de Model X, van dit model zijn onderhand meer 70.000 stuks verkocht.

Tot dan is Tesla eigenlijk een luxe automerk, maar niets is minder waar. Het doel van Tesla is vanaf begin af aan geweest een betaalbare elektrische auto te produceren, de Model 3. Om het doel te bereiken heeft Tesla een hele duidelijke strategie gevolgd, namelijk met de opbrengsten van de producten steeds verder investeren in het bedrijf. De Roadster was een er luxe sportwagen die ervoor heeft gezorgd dat het bedrijf genoeg vermogen had om de Model S en Model X te ontwikkelen. Deze twee modellen zijn geschikt voor een grotere doelgroep dan de Roadster, hierdoor had het bedrijf voldoende vermogen om de Gigafactory te openen die de productie van een betaalbare elektrische auto mogelijk maakt. Om de productie verder te bekostigen heeft het bedrijf de Model 3 aangekondigd. Na de aankondiging van de Model 3 hebben binnen één week 325.000 mensen een aanbetaling van $1000 gedaan die de verdere bekostiging van de productie heeft mogelijk gemaakt.

Waarschijnlijk kennen een aantal van jullie deze geschiedenis van Tesla al, maar de Model 3 is volgens geruchten meer dan alleen een betaalbare auto. De Model 3 heeft namelijk een aantal bijzondere eigenschappen ten opzichte van de andere Tesla’s.

Wat allereerste opvalt is dat alle functionaliteit van de auto wordt bedient vanaf het 15.4 inch scherm in het centrum van het dashboard, zelfs het handschoenenkastje en de richting van de ventilatoren. Dit heeft te maken met het Tesla Network, het ridesharing platform van het bedrijf. Tesla is zoals veel mensen weten bezig autonoom rijden, op het moment dat de wetgeving dit toestaat kunnen Tesla’s zelfstandig de weg op. Het Tesla Network biedt de mogelijkheid voor Tesla eigenaren hun auto uit te lenen aan andere mensen. Dat betekent dat niet iedereen meer een auto hoeft te hebben, maar de auto als dienst kan gaan gebruiken. De grootste problemen die mensen hebben met het uitlenen van hun auto is de vraag wat er gebeurd bij schade van bijvoorbeeld het interieur of wat zij moeten doen met hun waardevolle spullen in de auto. Hier heeft Tesla een aantal oplossingen voor gevonden zoals het bedienen van alle functies via het scherm en een camera die in de auto is gericht. Hierdoor kan de eigenaar van de auto aangeven dat bijvoorbeeld niemand anders de kofferbak of het handschoenenkastje kan openen. Daarbij kan door de camera de eigenaar ook Tesla vragen naar de verantwoordelijke van schade in de auto. Als laatst biedt de bediening over het scherm als voordeel dat gebruikers hun eigen instellingen kunnen opslaan en gebruiken als ze een auto huren of weer in hun eigen auto stappen.

Nu vraagt u zich vast af waarom Elon Musk dit niet tijdens de lancering van de Model 3 bekend heeft gemaakt. Het bedrijf is duidelijk bezig met de auto nog niet populair te maken. Dit heeft als grootste reden de productieproblemen van het bedrijf. Voor Tesla is het op dit moment beter de Model X of Model S te verkopen aangezien deze voldoende geleverd en geproduceerd kunnen worden. De eerste Model 3’s zijn wel al geleverd en Tesla is druk bezig met het opschroeven van de productie van deze revolutionaire auto.