Wilfred Mooij (OTUA) over zijn Tesla

Onlangs verscheen er een artikel over Wilfred Mooij (OTUA) in het Financieel Dagblad. In dit artikel vertelt Wilfred waarom hij gekozen heeft voor een Tesla en hoe de auto hem bevalt.

Bedrijf
‘Als tussenpersoon willen wij zo digitaal mogelijk werken. Voor onze autoverzekeringen, arbeidsongeschiktheidsverzekeringen en andere verzekeringen ontwikkelen we onlinetools waarmee mensen zelf verzekeringen kunnen vergelijken. Zo hebben we AOVergelijken.nlZorgverzekeringWijzer.nl en Otua.nl, auto andersom gespeld. We doen ook hypotheken en makelaardij. Het overkoepelende kantoor heet Geijsel Kroon, dat ik samen met een compagnon in 2001 begon met het kopen van Geijsel Adviesgroep. Sindsdien hebben we tien overnames gedaan, als een stofzuiger in de regio. We hebben dertig man personeel en bijna 15.000 klanten.’

Auto
‘Een Tesla Model X, sinds 2017. Ik had een Volvo V60 plug-inhybride, een prima auto, maar hij liep uit de lage bijtelling. Ik heb net een huis gebouwd in Amsterdam met 31 zonnepanelen dus ik heb gratis stroom. Eigenlijk vond ik de Tesla te duur, maar zeker nu ik hem bestickerd heb, is het echt een auto voor de zaak.’

Waarde
‘Het was een demo, hij is iets onder een ton, maar ik lease hem met 0,4% rente. Hij kost me €1500 per maand inclusief tanken. Ik spaar €400 per maand uit alleen al aan brandstof.’

Accessoires
‘Ik heb een dashcam voor en achter door Tesland laten inbouwen. Ik kan op mijn telefoon zien wat mijn auto voor en achter ziet. Verder zwart leer en zes stoelen in drie rijen. Ik heb laatst dertien man erin meegenomen naar het Concertgebouw.’

Kilometers
‘30.000 per jaar.’

Minpunten
‘Er zit geen kleerhaakje in. En hij is wel erg breed.’

Indruk op anderen
‘Niet iedereen vindt hem mooi. Zonde van die stickers, zeggen mensen ook wel. Ik krijg ook veel duimpjes onderweg. En de eerste vraag is altijd: hoe ver kom je ermee? Ik had ooit een Audi TT en daar bleef een klant wel drie kwartier over zeuren.’

Uitstraling bedrijf
‘Veel autoverzekeraars verzekeren geen Tesla’s meer vanwege de te hoge schadelast. Wij willen dé Tesla-verzekeraar worden. Ik kan tijdens het opladen werken bij Tesla Amsterdam, tanken kost me nu minder tijd dan met een conventionele auto. En al die Tesla-bezitters zien mijn reclame.’

Status
‘Toen de stickers nog niet op de auto zaten, was ik meer de directeur. Nu is het effect daarvanaf, maar misschien is dat mijn eigen beleving. Maar normaal zou ik zo’n dure auto niet kopen.’

Onderhoud
‘Bij Tesla Amsterdam. Je hebt weinig onderhoud. Mijn kosten afgelopen jaar waren € 500 voor een nieuwe band.’

Ergens spijt van?
‘Nee, het is een eindeloze auto. Ik kreeg laatst als leenauto een BMW 5 mee, een auto van dik een ton. Die viel tegen. Alsof je van een luxe fauteuil overstapt op een houten stoeltje.’

Droomauto
‘Een gyrocopter. Ik ga veel naar Texel en dan kun je in één rechte lijn ernaartoe. Liefst elektrisch ook.’