Bij het afsluiten van een nieuwe autoverzekering ligt het voor de hand om in uw omgeving na te gaan welke verzekering het beste is of te kiezen voor een verzekering die u van de reclame herkent. Toch is het verstandiger om een verzekering te kiezen die bij u past en een voordelige premie biedt. Hiervoor moet u de verschillende verzekeraars goed met elkaar vergelijken.

Voor de vergelijking is het belangrijk dat u zichzelf een aantal vragen stelt om tot de beste verzekering te komen. Wij geven hiervoor graag een aantal tips.

1
Welke dekking heb ik nodig?
Als eerste moet u bij het afsluiten van een autoverzekering kijken naar enkel de vereiste dekkingen, zoals de verplicht WA-dekking. De WA-dekking vergoedt de kosten voor iedereen die gewond raakt of overlijdt na een auto-ongeluk waar u verantwoordelijk voor wordt gehouden. Ook schade aan andermans auto, overige materiële schade en juridische kosten worden gedekt aan anderen.

Daarnaast moet u kijken of de aanvullende dekkingen voor u iets uithalen. Zo kunt u zich verzekeren voor ruit-, storm en vandalismeschade door u beperkt casco te verzekeren. Als u kiest voor de dekking volledige casco, dan is schade aan uw eigen auto gedekt ongeacht wiens schuld het was. Voor het bepalen van de juiste aanvullende casco dekking kunt u het beste kijken naar het bouwjaar van uw auto. Tot 5 jaar kunt u het beste uw auto volledig casco verzekeren. Tot 10 jaar adviseren wij om uw auto beperkt casco te verzekeren en daarboven is een aanvullende casco dekking vaak niet meer rendabel.

Tot slot kunt u een ongevallenverzekering voor inzittenden (OVI) of een schadeverzekering voor inzittenden (SVI) afsluiten. Deze dekkingen zijn niet verplicht, maar keren medische of materiële kosten uit aan u als bestuurder én aan uw medepassagiers na een auto-ongeluk. Ongeacht wiens schuld het ongeluk was. Een SVI is uitgebreider dan een OVI.

2
Valt u onder een bepaalde risicogroep?
De premie die een autoverzekering rekent is afhankelijk van verschillende factoren, waaronder bijvoorbeeld of u in een bepaalde risicogroep valt. Zo vormen jonge (of juist oudere) bestuurders en bestuurders met weinig schadevrije jaren een hoger risico op een verkeersongeval, waardoor de premie voor deze bestuurders hoger zal uitvallen. Ook kijkt de verzekeraar naar bijvoorbeeld het gebied waar u woont, de premie wordt aangepast op het risico van diefstal en vandalisme in uw wijk. Net als diefstalgevoeligheid van het merk van uw auto. Leeftijd, schadeverleden, een strafblad, uw postcode en het merk van uw auto zijn allerlei factoren die mee kunnen spelen bij het bepalen van uw premie. De berekende premie is per autoverzekeraar verschillend.
3
Wie vallen er onder mijn autoverzekering?
Deze vraag zal voornamelijk in u opkomen wanneer u kinderen heeft die regelmatig in uw auto rijden. Wat gebeurt er als één van uw kinderen met uw auto een verkeersongeval krijgt? Is uw auto nog verzekerd wanneer u deze aan uw buurman uitleent? En hoe zit het als uzelf in een andermans auto – zoals bijvoorbeeld in het geval van een huurauto – rijdt? Dit is allemaal afhankelijk van welke autoverzekering met welke aanvullende dekkingen u heeft afgesloten.
4
Hoe hoog is mijn eigen risico?
Wanneer u bij een schade aanspraak wilt doen op uw verzekeraar dan krijgt u in veel gevallen eerst te maken met het eigen risico. Het eigen risico wordt van het te uitkeren bedrag afgehaald. De hoogte van het eigen risico heeft u vaak zelf in de hand.  U kunt uw premie verlagen door het eigen risico (vrijwillig) te verhogen. Dit kan later een goede keuze zijn gebleken, wanneer u geen schade heeft gereden. Toch moet u er altijd rekening mee houden dat – in het geval u bijvoorbeeld een verkeersongeval krijgt – het eigen risico van de geleden schade wordt afgetrokken.
5
Welke kortingen worden er geboden?
Vrijwel elke autoverzekeraar biedt een reeks kortingen aan, maar u moet er niet vanuit gaan dat autoverzekeraars u automatisch de korting aanbieden waar u voor in aanmerking komt. U moet vaak zelf informeren naar welke korting voor u (persoonlijk) geregeld kan worden, zodat u niet met kortingen wordt opgezadeld waar u niets aan heeft. Vraag aan uw autoverzekeraar wat de opties zijn. U kunt bijvoorbeeld aanspraak maken op de tweede gezinsautoregeling als u de tweede auto bij dezelfde autoverzekeraar onderbrengt. Ook geven verzekeraars korting als uw auto een bepaalde beveiliging heeft, denk bijvoorbeeld aan een voertuigvolgsysteem of aan een zogenoemde bearlock.
6
Wat zijn de betaalmogelijkheden?
U sluit een autoverzekering natuurlijk alleen maar af wanneer u zich deze kunt veroorloven, maar het is wel makkelijk als u de premie per maand of kwartaal kan betalen in plaats van dat u de premie in één keer dient te betalen. Per verzekeraar verschillen de mogelijkheden en de kosten danwel kortingen voor het betalen in termijnen. Ga dus dit altijd goed na!
7
Hoe bepaal ik de waarde van mijn auto?
De (dag)waarde van een auto bepalen is voor veel mensen een moeilijke taak. Altijd al die rode sportwagen willen hebben of die ene specifieke oldtimer? Nu u het geld ervoor heeft, gaat u ervoor! Maar bij het afsluiten van een autoverzekering kan blijken dat de kosten voor een verzekering niet in verhouding zijn met het bedrag dat u voor de auto heeft betaald of nog erger, het blijkt dat uw nieuwe aankoop klaar is voor het autokerkhof en dus in principe niet meer te verzekeren is. Let daarom altijd op dat wanneer u een nieuw voertuig aanschaft, u op de hoogte bent van de waarde hiervan. Het is aan te raden om een snelle verzekeringscheck uit te laten voeren voordat u akkoord gaat met een koop, zodat u weet of u zich de kosten van de auto én de kosten voor een autoverzekering kunt veroorloven.
8
Betaalt de autoverzekeraar voor originele onderdelen wanneer ik schade heb?
Hier heeft u vast nog nooit eerder over nagedacht! Wanneer een auto is beschadigd na een ongeluk, benaderen de meeste mensen hun autoverzekeraar om de kosten terug te krijgen die nodig zijn om de reparaties uit te voeren. Pas op dat verzekeraars niet altijd identieke originele onderdelen gebruiken van uw autofabrikant, maar er ook B-merken worden gebruikt. Dit zijn vaak (universele) onderdelen die op meerdere types voertuig passen en dus niet gemaakt zijn voor een specifiek merk of model auto. Verzekeraars geven soms de voorkeur aan deze algemene onderdelen, omdat deze goedkoper zijn. Om het nog ingewikkelder te maken zijn er verzekeraars die zowel originele onderdelen gebruiken als de goedkopere universele onderdelen. Zo wordt er vaker voor onderdelen van de originele autofabrikant gekozen wanneer het gaat om veiligheidsitems zoals bijvoorbeeld een airbag. Minder belangrijke items zoals een deurklink worden vaak van B-merken ingezet.
Is dit een reden om een autoverzekeraar direct uit te sluiten? Zeker niet. Soms betaalt u door deze handelswijze in veel gevallen een veel lagere premie. Wanneer een autoverzekeraar een goede reputatie heeft of het u simpelweg niet veel uitmaakt dat er niet altijd originele onderdelen worden teruggeplaatst bij reparatie, kan ook zo’n autoverzekeraar een prima keuze zijn. Laat u van tevoren wel inlichten over het beleid van de autoverzekeraar.

9
Beschikt uw autoverzekeraar over een kantoor?
Tegenwoordig lijkt het alsof alles online of via de telefoon wordt geregeld, maar toch kan het handig zijn als u in bepaalde gevallen de mogelijkheid krijgt om met iemand persoonlijk in gesprek te gaan. Dit kan bijvoorbeeld prettig zijn wanneer u meer wilt weten over ingewikkelde zaken rondom een verzekering. Daarnaast blijkt dat klanten die hun verzekeraar in levenden lijve spreken ook een betere klantenservice ervaren en vaker een betere korting op de premie eruit slepen. Het kan dus in uw voordeel werken wanneer een autoverzekeraar een fysieke ontmoetingsplek ter beschikking heeft. Bij ons kunt u altijd terecht!